Header - H1 yel.jpg Header - Kinderen.jpg Header - Myra terras.jpg Header - Myrasokken senior.jpg Header - Publiek 1.jpg

Zaalhockey

Ieder jaar, als de eerste helft van de veldcompetitie ten einde komt en de winterstop voor de deur staat, maken veel teams zich op voor de zaalhockeycompetitie. De zaalhockeycommissie is al weer een tijd bezig met de voorbereidingen voor het seizoen 2017-2018. 

Sinds het zaalhockeyseizoen 2015-2016 wordt er bij HV Myra ook in de zaal geselecteerd. De afgelopen jaren is tijdens de zaalcompetitie namelijk gebleken dat steeds meer clubs het zaalhockey serieus aanpakken. Myra heeft ervoor gekozen om met die trend mee te gaan en selecties te houden onder de (sub)top teams. Uit het eerste en tweede team worden uiteindelijk drie teams geformeerd. Helaas is de jongenslijn dit jaar niet op alle fronten groot genoeg gebleken om selectieteams te vormen. Dit seizoen gaan alle meisjes (sub)top teams en de jongens A en D categorie selectie doen.

Ondanks dat je van zaalhockey veel leert waar je ook in het veld gebruik van kunt maken, is het een gegeven dat er spelers zijn die in het veld kunnen floreren, maar in de zaal misschien niet volledig tot hun recht komen en vice versa. Het is daarom goed om te weten dat de zaalselectie op geen enkele manier consequenties heeft voor het verdere verloop in de veldcompetitie. Na de zaalcompetitie gaat iedere speler weer terug naar het veldteam waar vóór de zaalcompetitie in gespeeld werd.

Bij de (sub)top teams werken we waar mogelijk met schaduwteams. Deze schaduwteams staan tussen de (sub)top teams gepositioneerd. Zij dragen de naam 12. Deze 12 moet worden gezien als een combinatie van het 1e en het 2e veld team, vandaar deze naamgeving. Als voorbeeld: MA1, MA12 en MA2. Deze drie teams worden gevuld door de eerste twee veldselectie teams. In dit voorbeeld gaan de meisjes A1 en meisjes A2 veldteams selectie doen om de MA1, MA12 en MA2 te vullen in de zaalcompetitie. Dit resulteert voor het zaalhockeyseizoen 2017-2018 in de volgende teamopgave:

MA1

MB1

MC1

MD1

M8E1

JA1

JC1

JD1

J8E1

MA12

MB12

MC12

MD12

M8E2

JA12

JC2

JD12

J8E2

MA2

MB2

MC2

MD2

M8E3

JA2

JC3

JD2

J8E3

MA3

MB3

MC3

MD3

M8E4

JA3mix

JD3

J8E4

MA4

MB4

MC4

MD4

M8E5

JD4

MB5

MC5

MD5

JD5


De blauw gekleurde teams doen GEEN selectie en gaan met het gehele team de zaal in. De zwart gekleurde teams doen wel selectie. De jongens C1 krijgen net als de andere top teams 10 uur training. De jongens C2 krijgen net als de andere 2e junioren teams 7 uur training.

Tijdens de ALV van 10 september 2015 is het zaalhockeyplan 2015-2016 aangenomen. In dit plan is wat betreft opzet en kosten een onderscheid gemaakt tussen selectieteams en breedteteams. Tijdens de ALV van 28 september 2017 is de contributie aangepast voor het zaalhockey seizoen 2017-2018:
  • Top teams – 10x trainen (incl. 2x selectie trainen) - € 85,- contributie;
  • Subtop teams - 7x trainen (incl. 2x selectie trainen) - €63,- contributie;
  • Breedte en 8E teams - 6x trainen - €55,- contributie. 
Top teams: zaalteam 1 en 12.
Subtop teams: zaalteam 2.
Breedte teams: zaalteam 3, 4 en 5.

Selectieprocedure

De nieuwe opzet voor de selectie van de top zaalhockeyteams, waar wij in het seizoen 2016-2017 mee zijn begonnen, is in onderling overleg tussen de TC Jeugd en de Myra Hockey Academy tot stand gekomen. Deze procedure ziet er als volgt uit en geldt voor seizoen 2017-2018 voor de meisjes topteams, jongens A en D:
  • Zaalteam 1 zal worden gevormd uit de beste spelers/speelsters van het eerste veldteam;
  • De overgebleven spelers/speelsters uit het eerste veldteam zullen worden geplaatst in het zaalteam 12;
  • Zaalteam 12 zal worden aangevuld met de beste spelers/speelsters uit het tweede veldteam;
  • De resterende spelers/speelsters uit het tweede veldteam worden geplaatst in zaalteam 2;
  • Een selectie zaalteam zal uit maximaal 12 speler/speelsters (inclusief keeper) bestaan.
De trainer/coaches van de selectieteams zullen op basis van de zaaltrainingen uiterlijk 2 december de selectie en indeling van de spelers/speelsters bekendmaken. Deze indeling zal worden getoetst en kan zo nodig worden bijgesteld door de Myra Hockey Academy.

Na de selectietraining hebben zaalteam 1 en zaalteam 12 nog ongeveer 8 trainingen met het nieuwe zaalteam. Na de selectietraining heeft zaalteam 2 nog ongeveer 5 trainingen met het nieuwe team. Deze trainingen vinden doordeweeks plaats bij Sportcentrum VU op Uilenstede of bij Borchland in Amsterdam Duivendrecht.

De zaal zal tijdens de trainingen van de selectieteams steeds gedeeld worden door twee selectieteams en de 8E teams zullen de zaal met een ander 8E team of een D2 team delen. De overige teams (de blauwe teams) trainen voor en tijdens de zaalcompetitie in totaal zes keer in een volledige zaal.

Wat heb je nodig voor zaalhockey

Voor het spelen van zaalhockey is een aantal specifieke uitrustingstukken nodig:
  • Zaalhockeystick
  • Zaalhockeyhandschoen
  • Indoor schoenen (kunnen gymschoenen zijn, in ieder geval geen zwarte zool!)
  • Bitje
  • Scheenbeschermers
Voor de keepers in de zaal:
Keepers krijgen via de materiaalcommissie klompriempjes zonder metalen gespen. Het gebruik van klompriempjes met metalen gespen is verboden in de zaal, zelfs als deze zijn afgeplakt. Bij voorkeur moeten de keepers zaalhoezen gebruiken (zelf te bekostigen).

De stick en handschoen in de zaal zijn anders dan die van het veld. De stick is veel lichter en dunner (er mag namelijk alleen gepusht worden in de zaal) en de handschoen is groter en beschermt de vingers helemaal. Verschillende sportzaken (o.a. Jawa Sport) hebben voorafgaand aan het zaalhockeyseizoen vaak goede aanbiedingen.

Start competitie

De zaalhockeycompetitie start direct na de laatste veldwedstrijd, in het weekend van 9 december. Aangezien de planner voor de zaalcompetitie van het district Noord-Holland is gestopt, zal het wedstrijdschema door planners uit andere districten worden gemaakt. Dat houdt in dat de KNHB (district NH) het wedstrijdschema helaas niet op tijd kan publiceren. Hierdoor zal, hoe vervelend zij het ook vinden, het schema waarschijnlijk pas vlak voor de competitie bekend worden. Zodra het schema bekend is, kun je dit vinden in de KNHB Standenmotor, in de Myra App (te downloaden voor iOS of Android) of op de Myra site onder 'Programma'.

De trainingsuren worden gekoppeld aan het wedstrijdschema. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met wedstrijdweekenden, feestdagen, beschikbaarheid van trainers, etc. Het trainingsschema zal voor de start van de competitie op de site gepubliceerd worden of door de teambegeleiders worden verspreid.

Scheidsrechtersbijeenkomst over de spelregels

Voor de start van de zaalcompetitie zullen bij verschillende clubs scheidsrechters-bijeenkomsten gehouden worden. Dit seizoen zal op 1 december om 19:30 uur één van deze bijeenkomsten op Myra plaatsvinden. Daarover zal de arbitrage jeugd een bericht plaatsten op de site. Op deze avond, georganiseerd door de KNHB, geven bondsscheidsrechters veel informatie over fluiten in de zaal. Ieder team moet per wedstrijd één scheidsrechter leveren, het is dus van belang dat meerdere ouders de regels in de zaal kennen.
 
De materiaalcommissie heeft onlangs online al sommige teams benaderd over het materiaal voor de zaal (ballen en keepers riempjes).

Ieder team zal gedurende de zaalcompetitie 1 of meerdere keren 'zaaldienst' hebben. Dit betekent dat je als team verantwoordelijk bent voor het reilen en zeilen van een aantal wedstrijden (bijhouden van de tijd en score) en ook voor de zaal en kleedkamers. In de standenmotor is te zien wanneer je als teams zaaldienst hebt.. 
  • Informatie over de zaaldienst is opgenomen in NH Instructies voor de zaalleiding en NH Factsheet zaalleiding en vind je HIER
  • Informatie over zaalhockey in het algemeen vind je HIER
  • Benieuwd naar de spelregels (Jongste Jeugd en junioren/senioren) in de zaal? Check ze  HIER
  • Informatie over het Myra jeugdbeleid rond zaalhockey vind je HIER
Vragen kunnen altijd gesteld worden via [email protected]
 
 

Twitter