Zaalhockey

Elk jaar, als de eerste helft van de veldcompetitie ten einde loopt en de winterstop voor de deur staat, maken veel teams zich op voor de zaalhockeycompetitie. De zaalhockeycommissie is al weer een tijd bezig met de voorbereidingen voor het seizoen 2023-2024.

Wij zullen komend zaalhockeyseizoen 2023-2024, net als voorgaande seizoenen geen selecties meer laten plaats vinden. Alle jeugdteams gaan dus in zijn geheel (veldteam) de zaal in.
Zaalhockey is goed voor de technische ontwikkeling van (individuele) spelers en door als team de zaal in te gaan zal dit het niveau van het gehele team ten goede komen. Door te selecteren zal het niveauverschil alleen maar toenemen en de samenhang van het team verslechteren op het moment, dat zij weer het veld opgaan.

Dit resulteert voor het zaalhockeyseizoen 2023-2024 in de volgende teamopgave:
-Alle junioren teams
-Alle O10 teams
-Alle O9 spelers
-Enkele seniorenteams

De contributie voor het zaalhockey seizoen 2023-2024:

•    Top teams –  € 102,- contributie
•    Subtop teams – €79,- contributie
•    Senioren- en jeugd- niet selectie teams, O10 en O9 teams - €69,-
•    O8 teams –> €32,-
•    Senioren selectie teams, D1, D2, H1, H2 -> €79,-

Top jeugdteams: het 1e team van de O18 t/m O12.
Subtop jeugdteams: het 2e team van de O18 t/m O12 (behalve MO18-2, JO18-2, JO12-2).
Niet selectie jeugd teams: overige teams plus MO18-2, JO18-2, JO12-2.

Tijdens de ALV van 10 september 2015 is het zaalhockeyplan 2015-2016 aangenomen. In dit plan is wat betreft opzet en kosten een onderscheid gemaakt tussen selectieteams en breedte teams. Tijdens de ALV van 26 juni 2019 is nu ook een contributie bijdrage voor het trainen in de zaal van O9 en O8 teams aangenomen.

Zaalhuur

Elk seizoen wordt het lastiger om aan het aantal zaaluren voor de trainingen te komen. In Amstelveen omgeving zijn wij met te veel verenigingen die aan allerlei zaalsporten doen en het aantal zaalhockey teams is de afgelopen jaren landelijk enorm gestegen. Waar een aantal jaar geleden alleen de selectieteams de zaal in gingen, gaan nu alle jeugdteams de zaal in. Daarnaast hebben komende zaalseizoen minder trainingsweken t.o.v. vorig zaalseizoen.
De meeste trainingsuren vinden doordeweeks plaats bij Sportcentrum VU op Uilenstede en de Blaashal van de gemeente (bij MHCA).

Wat heb je nodig voor zaalhockey?

Voor het spelen van zaalhockey is een aantal specifieke uitrustingsstukken nodig:
- Zaalhockeystick
- Zaalhockeyhandschoen (linkerhand met volledig bedekte vingers)
- Indoor schoenen (kunnen gymschoenen zijn, in ieder geval geen zwarte zool!)
- Bitje
- Scheenbeschermers

Materiaal voor in de zaal

Keepers krijgen via de materiaalcommissie klompriempjes zonder metalen gespen. Het gebruik van klompriempjes met metalen gespen is verboden in de zaal, zelfs als deze zijn afgeplakt. Bij voorkeur moeten de keepers zaalhoezen gebruiken (zelf te bekostigen).

De stick en handschoen in de zaal zijn anders dan die van het veld. De stick is veel lichter en dunner (er mag namelijk alleen gepusht worden in de zaal) en de handschoen is groter en beschermt de vingers helemaal. Verschillende sportzaken (o.a. Hockey District) hebben voorafgaand aan het zaalhockeyseizoen vaak goede aanbiedingen.

De materiaalcommissie zal alle teams benaderen over het materiaal voor de zaal (ballen en keepers riempjes).

Competitie

De zaalhockeycompetitie start in het weekend in het weekend van 9 december 2023.

De data van de zaalcompetitie 2023-2024:

December 09/10, 16/17, 23/24 (tot 14.30 uur)
Januari 06/07, 13/14, 20/21, 27/28
Februari 03/04, 10/11

De concept poule-indeling zullen rond eind oktober naar de zaalhockey commissaris van Myra gestuurd worden.
Er wordt gestreefd naar publicatie van het speelschema rond vrijdag 18 november.
Na publicatie is het wedstrijdschema te vinden in de KNHB Standenmotor, in de Myra App en op de Myra site
Dat is een intensief proces en heeft tijd nodig. De KNHB probeert zo snel mogelijk deze planning rond te maken.

Zodra het wedstrijdschema bekend is, wordt het trainingsschema pas gemaakt.
De trainingsuren worden gekoppeld aan het wedstrijdschema. Iedereen wilt namelijk zijn trainingsuren voor zijn laatste zaalwedstrijd. En niet nog trainingsuren na de laatste zaalwedstrijd. Er zal zoveel mogelijk rekening gehouden worden met wedstrijdweekenden, feestdagen, beschikbaarheid van trainers, etc.  Ook dit is een intensief proces en heeft tijd nodig.

Het trainingsschema zal voor de start van de competitie in het trainingsschema op de site en in de Myra app gepubliceerd worden.

Voor de start van de zaalcompetitie houdt Myra in het clubhuis een scheidsrechters bijeenkomst op donderdag 30 november om 20.00 uur. Op deze avond geven 2 bondsscheidsrechters veel informatie over fluiten in de zaal. Ieder team moet per wedstrijd één scheidsrechter leveren, het is dus van belang dat meerdere ouders de regels in de zaal kennen.

Ieder team zal gedurende de zaalcompetitie 1 of meerdere keren "zaaldienst" hebben. Dit betekent dat je als team verantwoordelijk bent voor het reilen en zeilen van een aantal wedstrijden (bijhouden van de tijd en score) en ook voor de zaal en kleedkamers. In de standenmotor is te zien wanneer je als teams zaaldienst hebt.

Informatie over de zaaldienst is opgenomen in NH Instructies voor de zaalleiding en NH Factsheet zaalleiding en vind je HIER

Algemene informatie over zaalcompetitie vind je HIER

Benieuwd naar de spelregels (Jongste Jeugd en junioren/senioren) in de zaal?
Check ze  HIER

Informatie over het Myra jeugdbeleid rond zaalhockey vind je HIER

Vragen kunnen altijd gesteld worden via [email protected]