Myra Hockey Academy

Een hockeyopleiding gericht op plezier en optimale ontwikkeling

De Myra Hockey Academy is verantwoordelijk voor de hockeyopleiding bij Myra. Daarbij staan plezier en een optimale ontwikkeling van de spelers centraal. Om die doelen te bereiken, hebben we een uitgebalanceerd opleidingsplan waarbij we per leeftijd de nadruk leggen op die onderdelen die het beste passen bij hun ontwikkelingsfase.

Bij de aller-jongste kinderen sluiten we aan bij hun behoefte om te spelen en bieden we ze gevarieerde oefeningen aan die helpen om de basishockeytechnieken onder de knie te krijgen. Naarmate de kinderen ouder worden verschuift de aandacht steeds meer van technische vaardigheden naar tactiek. Het idee achter deze aanpak is dat we de kinderen geen trucjes willen leren waarmee ze gemakkelijk winnen op korte termijn, maar ervoor willen zorgen dat ze een solide basis krijgen van waaruit ze hun talenten breed ontwikkelen en zo uiteindelijk hun maximale hockeyniveau bereiken.

Inzet van het Athletic Skills Model zorgt voor de beste prestaties

Myra onderscheidt zich van de meeste andere verenigingen doordat we het Athletic Skills Model (ASM) integreren in de trainingen. Dit model is gebaseerd op tien basis motorische vaardigheden (zoals overspelen, mikken, rollen, hardlopen) die ervoor zorgen dat kinderen zich fysiek breed ontwikkelen. Het zijn dingen die ze ook bijvoorbeeld tijdens het buitenspelen leren, maar tegenwoordig soms minder spontaan aan bod komen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het ontwikkelen van deze vaardigheden voor de beste sportieve prestaties op de langere termijn zorgt. Daarnaast zorgt het inzetten van het ASM voor minder blessures, meer creativiteit en meer plezier in het hockey omdat de trainingen gevarieerder zijn. Een voorbeeld van een ASM training kun je vinden op: https://www.instagram.com/p/B17H9-ZofNN

Trainingen door eigen Myra-spelers

De trainingen bij Myra worden voornamelijk gegeven door onze eigen spelers, onder begeleiding van een groep ervaren en gekwalificeerde trainers van de Myra Hockey Academy. Ook voor de trainers hebben we een uitgebreid opleidingsplan, zodat ze niet alleen de hockey-technische en tactische vaardigheden beheersen, maar ook didactisch en pedagogisch in staat zijn om die goed over te brengen op de spelers. Zo leren ze trainingen te geven die goed zijn opgebouwd en voldoende uitdagingen voor de spelers bieden. Aandacht voor de sociale kant zorgt ervoor dat ze de jongere spelers motiveren en een team van ze maakt dat met plezier effectief samenspeelt.

Achter de inlog https://team.lisa-is.nl/login/ Club/Documenten/TC jeugd, kun je het Myra Handboek voor Coaches en Oudercoaches downloaden.