Heren 03 - SV Kampong Hockey H6: 6 - 1

Gespeeld op: 17-3-2024

Myra - Kampong: kings gambit declined
ODZ: je zou maar tweede staan…

Lezer,

Ik heb een probleem. Ziet u; na het woordenboek er op na te hebben geslagen lijkt het er op dat er zoetjesaan geen metaforen over zijn om een hockeyteam te vergelijken met onze Oosterburen. Niet voor het eerst is afgelopen zondag compleet onnavolgbaar en volslagen geflatteerd gewonnen. Niet voor het eerst ging dat met veel slagen en stoten, en niet voor het eerst viel de uiteindelijke beslissing pas laat in de wedstrijd. Ongerelateerd is het gerucht dat de KNBH volgende week komt inspecteren of ondergetekende niet een Kooka-magneet in zijn legguards heeft verstopt, want met dit percentage reddingen zou een (uit noodzaak: onbezoldigde) nevenfunctie bij HGC niet misstaan.

Afijn, de intelligente lezer (waar u zichzelf waarschijnlijk onder schaart, want bellcurves zijn ondertussen tot sociaal construct verklaard) zal vast hebben afgeleid dat er zowel weer gewonnen is, als dat de scribent creatief failliet kan worden verklaard.

Hockey dan! Het Derde staat na vorig weekend voor het eerst dit seizoen niet aan kop; van mede-kampioen-kandidaat Xenios werd met krap verloren, waarna het onderlinge verschil 0 punten en 2 goals is. We mogen dus ondertussen spreken van een waarlijke underdogpositie op het moment dat we aantreden tegen één van beide Kampongs. Een uurtje later dan in eerste instantie gehoopt start de wedstrijd, en het eerste kwart is er eigenlijk geen vuiltje aan de lucht. Een corner valt onberispelijk binnen, en een handvol Kampongse kansen wordt onschadelijk gemaakt. In het tweede kwart meer van hetzelfde; een uitgespeelde goal en slechts 1 corner en een voorzet die naast werd geschoven aan de kant van Kampong.

Met een comfortabele voorsprong de rust in, maar het Derde zou het Derde niet zijn als we de boel niet spannend zouden willen maken. De – overigens verder uitstekende – arbitrage leek er wel zin in te hebben een discutabele goal toe te kennen. Dus dat deden ze dan ook maar, en prompt was het weer spannend. Maarja, je zou maar spits zijn en Edwin tegenover je hebben; dan staat het huilen snel nader dan het lachen. Want wat moet je toch als Kampong verdediger denken als je voor de 20e keer in een wedstrijd het wordt geteisterd door een piloot die ook spits is? “Zullen alternatieve energiebronnen ooit duurzaam worden? Hoe trek ik zo hard mogelijk aan de noodrem? Wat is de hoofdstad van Botswana? Wat zou Eduard Berk doen? Is het een goed idee om in een rechte lijn op een keeper af te slenteren?” De antwoorden op die vragen zijn, in willekeurige volgorde: door een hak uit te delen, ja, push ups, nee en Gaborone. Tenmidden al die (best onnozele) gedachten werd compleet vergeten dat er nog moest worden gehockeyd, waarop Myra prompt 4 goals scoort en we met 6-1 van het veld af lopen.

“Scribent,” hoor ik u vragen, “de meerderheid van dit verslag heeft het niet zoveel met hockey te maken he?”. Welja, ik moet u wederom gelijk geven maar wat valt er ook te zeggen over een wedstrijd die bol stond van strijdlust maar uiteindelijk bijna per ongeluk met overmacht wordt gewonnen? Misschien wel precies dat: kampioen worden doe je tegen de middenmoot, en als dat soort potjes tot 6-1 leiden, ligt er nog een mooi feestje in het verschiet.

Tot volgende week!

Andere verslagen