Bestuur Mei

HV Myra zet belangrijke stap naar een duurzame vereniging met nieuwe LED-verlichting

Los van het reilen en zeilen van de club in deze Corona tijden, zijn we natuurlijk ook bezig met andere, ‘gewone’ clubzaken.  We zijn erg trots dat we naast onze drie mooie watervelden per 1 juni 2020 over LED-verlichting beschikken!
Vorig jaar begon Stichting Hockeypark Myra met deze stap naar een duurzame vereniging door middel van de aanbesteding en subsidieaanvraag. In goed overleg met de vereniging is uiteindelijk gekozen voor Sportstroom en is eind 2019 een contract getekend. Deze leverancier heeft eerder ook LED-verlichting aangelegd bij Roda´23, waarbij gekozen is voor het merk Lumosa. Mede dankzij subsidies van de Rijksoverheid en de Gemeente Amstelveen, is Myra ook in deze bijzondere tijd in staat deze stap in kwaliteit en duurzaamheid te zetten.

De belangrijkste voordelen van LED-verlichting op een rij

•    Gelijkmatig en helder licht (gelijk aan daglicht) met een waarde van 300 lux (ter vergelijking: de KNHB eist deze waarde bij wedstrijden van het nationale team);
•    De besparing op elektrakosten zal uiteindelijk 60% zijn;
•    De verlichting is dimbaar per veldsegment (heel veld, half veld of 23-metergebied);
•    Weinig strooilicht en dus minder lichthinder in de omgeving;
•    De verlichting kan aan en uit worden gezet zonder wachttijd (bij de oude gaslampen moesten de lampen minimaal eerst een half uur afkoelen);
•    Makkelijke bediening via een app (gekoppeld aan de sproei-installatie);
•    Lagere onderhoudskosten.

Door samenvoeging van schakelkasten van velden 1 t/m 3 en het clubhuis, wordt nog een verdere besparing gerealiseerd op vaste kosten en verschuldigde energiebelasting. Veld 4 wordt niet meegenomen bij deze verbetering omdat dit veld geen eigendom is van Myra.

Installatie laatste week van mei

Aankomende week vindt de installatie van de LED-verlichting plaats en is er een van dinsdag tot en met donderdag geen verlichting. De teams die ’s avonds training hebben zijn ingelicht via de TC’s. Gelukkig is het momenteel tot een uur of 22:00 licht dus zullen niet al te veel teams er last van hebben. Na de installatie kunnen we genieten van veel beter kunstlicht, dalen de energiekosten en dragen we als HV Myra bij aan een duurzamere samenleving.