Dames 1 Mei

Laatste wedstrijd Dames 1 26/5

Afgelopen zondag 26 mei was het dan zover; de laatste wedstrijd van het seizoen 2023-2024. Twee weken eerder hadden wij uit bij Voordaan de kans om directe handhaving in de Overgangsklasse veilig te stellen. Met een 2-1 winst zorgden wij ervoor dat we onze negende plek op de ranglijst niet meer uit handen zouden kunnen geven.

Op deze zonovergoten zondag stonden wij met de rust 0-1 achter en zag het ernaar uit dat het nog een lastige middag zou worden. Het werd ons niet makkelijk gemaakt, maar door goals van Juul, die een doorgeschoten bal uit de lange corner oppikte om vervolgens koelbloedig de keeper te omspelen, en van Lise, die goed gebruik maakte van het voordeel dat de scheidsrechter gaf en de bal keihard in het net schoot, wisten wij de overwinning over de streep te trekken. Een gevoel van opluchting en trots voer de boventoon na het laatste fluitsignaal: wij blijven volgend jaar wederom in de Overgangsklasse hockeyen!

We hadden dit seizoen dus nog één competitiewedstrijd over om met elkaar te laten zien wat we waard waren. Waar wij in principe nergens meer om speelden, had Schiedam, dat bij ons op bezoek kwam, drie cruciale punten nodig om directe degradatie te ontlopen. Zij waren er dus op gebrand om de winst mee naar Zuid-Holland te nemen. Tijdens de line-up kwam de regen even met bakken uit de lucht; alsof de weergoden ook even een traantje wegpinkten bij de laatste wedstrijd van een paar zeer gewaardeerde spelers en coaches. Dit was namelijk de afscheidswedstrijd van Hans en Jeroen, die samen maar liefst vijf jaar aan het roer hebben gestaan van het eerste damesteam van Myra, van Noa, Indy en Floor, die respectievelijk vijf, drie en één jaar hebben mogen deel uitmaken van dit team en van Ton de videoman die, zo'n vijftien(!) jaar lang altijd weer en wind op de videotoren heeft getrotseerd om de wedstrijden zo goed mogelijk vast te leggen. Het doel was om voor hen nog een laatste, mooie wedstrijd op de mat te leggen. De voorbespreking met verzoeknummertjes en dansmoves van de mini's van de week brachten de stemming er goed in.

Het feit dat Schiedam moest en wij mochten was direct te merken na de afslag: Schiedam zette ons goed onder druk en hier hadden wij het lastig mee. We kwamen niet lekker in ons spel en wat we wilden doen lukte allesbehalve. In de rust keken we dan ook tegen een 0-1 achterstand aan. De enige goal tot dusver was gevallen uit een strafcorner. Waar de goal uit de eerste strafcorner terecht afgekeurd werd, wisten we de tweede poging van Schiedam helaas ook niet te keren. We waren echter niet geheel kansloos, zo had Dana nog een poging die in de goal ging maar waar de vraag nu was of ze hem had aangeraakt of niet. Lise had nog een goed vrijgemaakt backhandschot op goal na een mooi opgezette aanval vanuit achteruit, en de voorzet van Juul na een snelle combinatie van Lise en Dana leek er ook bijna in te gaan, helaas zonder resultaat. Voor een laatste keer dit seizoen staken we in de rust in de bespreekkamer boven nog even alle koppen bij elkaar; we moesten uit een ander vaatje gaan tappen.

Vol goede  moed begonnen we aan de tweede helft. Helaas verliep deze ook niet helemaal zoals we gehoopt hadden. Echte kansen, op een strafcorner voor ons na, bleven uit. Schiedam wist nog wel een doelpunt te maken en besloot zo de eindstand op een 0-2. Een beetje een teleurstellende wedstrijd, maar dat maakte deze dag, die in het teken stond van afscheid nemen, niet minder mooi. Noa, Indy en Floor kregen een publiekswissel, alhoewel Noa er waarschijnlijk zo klaar mee was dat ze net voordat haar wissel eraan zat te komen nog even een groene kaart kreeg, de publiekswissel viel hiermee voor haar een beetje in het water. Maar niet getreurd, de bloemen en de knuffels waren er natuurlijk wel. Zo ook, voor Jeroen, Hans en Ton. Na het fluitsignaal liepen we met z'n allen nog een laatste keer uit om het publiek, maar ook de afscheidnemers, te bedanken.

Bedankt iedereen voor de support afgelopen seizoen. Het was weer een memorabel jaar en we zien jullie terug na de zomer onder begeleiding van een nieuw coachduo!

Hoofdsponsors