Dames 1 Maa

Myra Dames 1 – Ede Dames 1 17/3

Op deze, ietwat bewolkte, zondagmiddag, stonden wij aan de start van de tweede thuiswedstrijd van de tweede seizoenshelft. Ede, een uurtje rijden van Amstelveen vandaan, was de tegenstander. Met slechts een verschil van zeven punten tussen de 3e en 11e plek in onze poule, was dit wederom een wedstrijd waar je met niets minder dan drie punten het veld zou moeten verlaten. Waar wij in de uitwedstrijd met 2-0 het onderspit hebben moeten delven, was dat zonder meer een reden om vandaag te laten zien dat wij meer waard zijn dan dat. Met één punt verschil op de ranglijst zouden wij met winst stijgen van een 8e naar een 7e plek, bij verlies zou Ede, dat op een respectievelijk 11e plek stond, over ons heen springen. Dat we baat hadden bij een overwinning, mocht duidelijk zijn.

In het eerste kwart was het van beide kanten wat aftasten. Beide ploegen speelden op balbezit en van de verlegging van de ene naar de andere kant werd veelvuldig gebruikgemaakt. Verder dan een strafcorner en wat speldenprikjes in de verdediging van Ede kwamen we niet. Het mocht allemaal wel wat feller en harder.

Aan het begin van het tweede kwart zetten wij de toon. Na een goede actie van Indy over de achterlijn versierde zij een strafcorner. Lotte Hogenboom flatste de bal vanaf de kopcirkel op de keeper, dit veroorzaakte een rebound die uitkwam voor de backhand van Indy, waarna Juul beheerst de rebound ván de rebound in het net wist te pushen: 1-0!
Het was een kwart waarin er meer gebeurde; met onder andere een strafcorner voor Ede, die goed werd uitgelopen door Lien, en een kans voor ons op het puntje van de backhand van Juul waar de keeper nog goed haar stokje (eigenlijk stickje) voor wist te steken. Na iets meer dreiging voorwaarts, maar ook een sterk staaltje collectief verdedigen in het tweede kwart, gingen wij de rust in met een voorsprong.

Een paar minuten na rust flatste Noa de bal vanaf buiten de 23-meter richting goal, de bal belandt op de binnenkant van de paal nadat de keeper dacht dat ze hem wel kon laten lopen. Helaas schoot de bal net voorlangs en wisten we hem niet tussen de palen te krijgen. De eerste waarschuwing na rust was hiermee een feit. Deze lijn werd doorgezet, na een onderschepping op het middenveld belandde de bal bij Juul helemaal in de linkerhoek bij de cornervlag. Wat moet je daar in zo'n uithoek met de bal? Gewoon voorgeven! Met een stuit schoot de bal voorbij aan minstens drie verdedigers én de keeper van Ede, en zo maakte Fien de bal als een echte spits met klasse af door een kleine buikschuif. Het geluid van de bal op de plank klonk nog nooit zo lekker: 2-0!
Een volgende kans volgde al gauw na een mooie crossbal van Lotte Moonen door de as op de slim vrijgelopen Juul, helaas werd dit net niet de 3-0. Tijd om erover in te zitten was er niet, want Noa zorgde met een schot vanaf de kopcirkel alweer voor de volgende kans. We drukten Ede steeds verder terug, maar ook zij kreeg haar kansen, eentje daarvan vloog met een fraai backhandschot in het dak van het doel: 2-1. De spanning, met nog een strafcorner voor Ede in de laatste minuut van het derde kwart, was weer helemaal terug.

In het vierde kwart was het zaak om de overwinning dan ook echt veilig te stellen, en hoe kan dat beter dan met nog een doelpunt? Na een gele kaart voor ons, was dit met 10 man in het veld nog best lastig te bewerkstelligen, maar Lies en Juul lieten er geen gras over groeien en na een mooie slag van Lise de cirkel in raakte Juul de bal aan en deze verdween in de goal: 3-1, wat een opluchting, zou je denken. De scheidsrechter dacht dit echter niet en keurde de goal af, hij wilde het nog even wat langer spannend houden. Wij wilden dit zeker niet, en zorgden er daarom ook voor dat de eerste beste corner die we daarna haalden, wederom vanuit de rebound na de sleep van Noa, via Indy tussen de palen verdween: nu wel echt 3-1!

Met zelfs kansen op nog een doelpunt bleef de stand deze wedstrijd staan op een 3-1 in ons voordeel. Een wedstrijd waarin het nog lang spannend bleef, maar waar wij aan het langste eind hebben getrokken. Zo stijgen we een plek in het klassement en staan we nu op een 7e plek. Volgende week zondag vertrekken wij naar onze verste uitwedstrijd van het seizoen, Delta Venlo uit. Zien we jullie in het zuiden?

Groetjes,

Dames 1