Hockeyschool Jun

Kennismaken met: Frans Tordoir

Onlangs is bekend geworden dat Frans Tordoir komend seizoen aan de slag zal gaan als het nieuwe hoofd van de Hockeyschool van Myra. Hij brengt jaren aan ervaring mee als trainer en als speler op de hoogste niveaus. Tijd om kennis met Frans te maken.

Wie is Frans Tordoir?
"Ik woon op dit moment in Almere, maar ben opgegroeid in Rotterdam. Nadat ik het CIOS heb afgerond ben ik bij de Rotterdamse brandweer terecht gekomen. Ik wilde toch iets anders en kwam bij het huidige NOC-NSF te werken in de richting sportontwikkelingen & opleidingen. Na een korte uitstap aan de ICT-kant ben ik toch weer teruggekomen aan de sportkant. Sporten is mij met de paplepel ingegoten, mijn vader en grootvader hebben voor het Nederlands waterpoloteam gespeeld. Ik heb zelf ook waterpolo gespeeld, maar hockey kreeg snel de voorkeur. Een korte uitstap bij KZ heeft me hoofdklasse-ervaring gegeven en ik heb ook in Jong Oranje gespeeld. Eind jaren ‘70 raakte ik geblesseerd, wat het einde van mijn actieve hockeycarrière betekende.”

"Eind jaren ‘90 ben ik me fulltime op hockey gaan richten als technisch directeur op Schaerweijde. Nu heb ik een eigen bedrijfje en heb ik veel verschillende functies in training/coaching vervuld. Denk bijvoorbeeld aan coördinatie, zelf training geven, maar ook ben ik docent/leercoach bij de hockeybond.”

Hoe ben je bij Myra terechtgekomen?

"Afgelopen seizoen heb ik bij IJsseloever aan het roer gestaan. Daar heb ik in het verleden een hockeyschool opgezet en na een kleine pauze ben ik teruggekomen om heren 1 te gaan doen. Ik merkte dat ik toch wel weer eens ergens anders mijn tanden in wilde gaan zetten. Via contacten met o.a. Alexander van Montfoort ben ik met Myra in contact gekomen en ik werd geprikkeld door de uitdaging die er op de club ligt. Ik mag me nu dus de komende jaren gaan inzetten voor de ontwikkeling van jeugdhockey binnen de club.”

Hoe ga je op korte termijn beginnen en wat zijn je plannen voor de lange termijn?

"De hockeyschool heeft de afgelopen jaren goede stappen gezet, dus er is een basis die ik wil gaan uitbouwen. De belangrijkste pijler is het opleiden en begeleiden van trainers en coaches. Ik wil de selecties breder krijgen, in zowel het aantal spelers als aantal teams, om de doorstroom van de jongste jeugd te verbeteren. Met name de jongens hebben op dit moment te smalle selecties dus daar zal moeten worden gewerkt aan nieuwe aanwas. Goed hockey staat en valt met de opleiding die je aan de jongste jeugd aanbiedt dus het is onmisbaar om die basis sterk neer te zetten.”

"De komende jaren zal ik me inzetten om de begeleiders over de breedte van de club op een hoger niveau te brengen, onder andere door carrièreplanning en certificering. Ik wil ook investeren in de perceptie die men heeft van coaching/training geven; het is een van de leukste dingen die er is.”

"Ik ben tevreden als er over vijf jaar een kwalitatief hoogstaand kader is voor het trainen en begeleiden van hockeyteams op Myra. Het gevolg daarvan is in mijn ogen dat de eerste teams structureel in de topklasse meedraaien. Bij de jongens zal dit er misschien om hangen omdat de aanwas wat lager is, bij de meiden is die drempel lager. Uiteindelijk geldt voor zowel de jongens als meisjes dat het de doelstelling is om spelers maximaal plezier en resultaat uit hun sport te laten halen. Als gevolg daarvan zou de stap voor spelers uit de A1 kleiner moeten worden om uiteindelijk door te stromen naar heren 1/2 en dames 1/2.”

Heb je nog iets wat je aan de lezers mee wilt geven?

"Jazeker! Ik wil iedereen oproepen om betrokken te raken met het begeleiden van teams. Dit kan op alle niveaus door de vereniging heen. Nogmaals, vanuit de hockeyschool zullen onervaren trainers worden begeleid, dus er liggen alle kansen om jezelf te ontwikkelen op hockeygebied. Er is daarin natuurlijk ook een belangrijke taak weggelegd voor de spelers en speelsters van de 1e en 2e seniorenteams om het niveau omhoog te gaan duwen. Dus als je geïnteresseerd bent dan liggen er alle kansen om bij te dragen aan de club.”

Frans, heel veel succes de komende jaren en tot langs de lijn!