Scheidsrechtercommissie Sep

Nieuwe regels per 1 augustus 2015

Met dank aan Hockey.nl zetten we de belangrijkste nieuwe spelregels op een rijtje. Neem ze goed in je op, zodat je ze op de juiste manier kunt toepassen op het veld.

Bal boven schouderhoogte
In de seniorencompetitie geldt dat spelers op een gecontroleerde manier de bal op elke plaats in het veld mogen stoppen, ontvangen, laten afketsen en spelen op elke hoogte, inclusief boven schouderhoogte, mits dit niet gevaarlijk is of leidt tot gevaarlijk spel.

Let op: In de juniorencompetitie geldt dat spelers de bal niet boven schouderhoogte mogen stoppen, ontvangen, laten afketsen of spelen. Uitsluitend een (doel)verdediger mag een schot op doel boven de schouder met zijn stick stoppen of laten afketsen.

Tijdstraf bij groene kaart
Een groene kaart betekent naast een waarschuwing ook een tijdstraf van twee minuten. De scheidsrechters timen de straftijd.

Vrije slag binnen vijf meter van de cirkel
Een aanvallende vrije slag binnen vijf meter van de cirkel wordt genomen op de plaats van overtreding en dus niet meer teruggelegd tot een plek vijf meter buiten de cirkel. Alle andere spelers dan degene die de bal gaat nemen, moeten op minimaal vijf meter afstand gaan staan. Verdedigers die in de cirkel staan mogen binnen de vijf meter afstand blijven staan, maar mogen totdat de bal door een tweede speler is geraakt of de bal vijf meter heeft afgelegd niet buiten de cirkel komen.
Het begeleiden van de aanvaller van binnen de cirkel is toegestaan, zolang ze niet de bal spelen of een poging doen de bal te gaan spelen. Nadat de bal vijf meter heeft afgelegd of door een tweede speler is geraakt, mag een verdediger vanuit elke positie de bal spelen, ook als hij in eerste instantie niet op afstand stond.

Lange corner
De lange corner wordt niet langer genomen op de zijlijn maar op de 23-meterlijn, recht tegenover het punt waar de bal over de achterlijn is gegaan.
Aangezien het een spelhervatting binnen het 23-metergebied betreft zijn de toepassingen van een aanvallende vrije slag binnen het 23- metergebied van toepassing. Het signaal van de scheidsrechter voor het aangeven van een lange corner blijft hetzelfde: je wijst met een horizontaal gestrekte arm naar de hoekvlag.

Mondbeschermer verplicht
Veldspelers zijn verplicht mondbescherming (‘bitje’) te dragen gedurende de wedstrijd. Dit geldt voor alle categorieën spelers/speelsters (junioren/senioren/veteranen) tijdens door de bond georganiseerde wedstrijden.
Dispensatie: Spelers kunnen uitsluitend om medische redenen ontheffing aanvragen bij de KNHB. Zij dienen op verzoek van de scheidsrechters de schriftelijke ontheffing van de KNHB te tonen.

10-meter regel
De mogelijkheid om een vrije slag 10 meter naar voren te verplaatsen is uit het spelreglement verwijderd en dus niet meer van toepassing.

Backhand-slag
Stiekem is deze al twee jaar oud, maar niet veel mensen zijn hiervan op de hoogte. Bij de ‘backhand’-slag of -slice mag je de bal met de zijkant van de stick slaan (bij de forehand slag - Argentijnse flats - mag dat niet). Belangrijk is dat bij een gewone backhand pass de bal niet van de grond mag komen. Is dat wel het geval, dan wordt de pass altijd als gevaarlijk beschouwd. Alleen bij een schot op goal mag de bal hoog worden geslagen.

Wil je een volledige opfrisser? Check dan hier de uitgebreide briefing voor clubscheidsrechters vanuit de Bond: