Familietoernooi Jun

Keeping the Familietoernooi alive

Al 54 jaar organiseert Myra op eerste en tweede Pinksterdag het Familietoernooi. Voor heel veel leden, oud-leden en vrienden & familieleden een bekend fenomeen, vaste prik, een evenement waaraan je elk jaar weer hoopt mee te kunnen doen.
Sticks en outfits uit het vet, zonnebril op, feest. Voor heel veel andere leden: onbekend terrein.

Hoe kunnen we vertellen hoe gaaf het Familietoernooi is, en hoe geslaagd de 54e editie dit jaar is geweest?

Stel je voor: Zondagochtend. Je wordt wakker en kijkt gauw naar buiten. YES! De zon schijnt! Je doucht, trekt de outfit aan die je de avond ervoor hebt klaargelegd (en waaraan je met bloed, zweet en tranen geknutseld hebt) en gaat op weg naar de club. Om half tien verzamel je met je team onder jullie partytent op het terrein. Je begroet je teamleden: sommige heb je al tijden niet meer gezien. Er wordt koffie gehaald en bijgepraat. Sticks uitgedeeld aan de niet-hockeyers, de self pass uitgelegd.

Dan klinken Ton Feldman en Wil Jansen door de speakers: ‘Aanvoerders verzamelen! Kom het wedstrijdschema halen! Over een half uur beginnen de volgende wedstrijden. Op veld één Bingo tegen Makasi, gefloten door De Stumpers. Op veld twee...’

De hele dag voel je de zon op je gezicht en krult er een lach rond je mond. Vrolijkheid, plezier, muziek, hockey. Tijdens de wedstrijden zweet je je een breuk in je knalroze legging, boa en blonde pruik, terwijl je teamgenoot op rechtsvoor (die één keer per jaar een stick, keeper en doelpaal van dichtbij ziet) de bal over de doellijn werkt. Gescoord! Het als dobbelsteen verklede scheidsrechtersduo klapt mee en fluit. Wedstrijd afgelopen: high fivend met de tegenstander loop je het veld af. ‘Wie geeft de uitslag door aan de wedstrijdtafel, en wie gaat er bier halen?’

Fast-forward. Het is tien uur ’s avonds, en fris gedoucht loop je het clubhuis in. T-shirtje, spijkerbroek, haar in de krul. Tijd om uit je dak te gaan op het feest. De band gaat net aan zijn eerste set beginnen en de zanger roept dat hij het te gek vindt dat ze dit jaar weer op Myra mogen spelen. Je ziet veel bekende gezichten en de sfeer is top. Wat is mooier dan met je vrienden, familie en collega-Myranezen te dansen tot de zon opkomt? Of nou ja, tot een uurtje of twee. Dan is het tijd om bezweet terug naar huis te gaan.

Dag twee. Gelukkig hoeven jullie pas voor de tweede speelronde aan te treden. Scheelt toch weer een half uurtje uitbrakken. Er wordt weer koffie gehaald, scheenbeschermers uitgedeeld. Na die eerste wedstrijd zit de sfeer er weer helemaal in. Je biedt aan om jullie scheidsrechtersbeurt te verzorgen en je leidt een wedstrijd waarin A- en B-jeugd, vaders, moeders en andere aanverwanten vrolijk door elkaar rennen.

Dan komt de finale. De twee finaleteams zijn Woodstick en de Triple A’s: hippies met roze brillen en bloemetjesbroeken tegen meiden in footballoutfit en jongens in cheerleaderjurkjes. Ze stellen zich op en geven alles wat ze nog in zich hebben, maar de stand eindigt gelijk. Alsof iedereen het onzichtbaar krijgt ingefluisterd verzamelen alle toernooideelnemers zich rond de cirkel: het is tijd
voor shoot-outs. De Woodsticks blijven het coolsten gooien de handen juichend in de lucht. De Triple A’s juichen net zo hard mee.

Tot slot komt het Familietoernooi tot het hoogtepunt: de uitreiking van de toernooibeker aan Woodstick, de originaliteitsprijs aan Burgeroorlog (die in ontvangst wordt genomen door een wandelende Happy Meal-box) en de Fair Play Cup aan XXX. De muziek gaat aan, het bier wordt rondgedeeld, en er ontstaat een mini-festival op het terras rond het clubhuis. Het was zo mooi, we willen nog niet naar huis.

Het Familietoernooi zit in het DNA van Myra. En jij bent Myra. Zonder jou geen Familietoernooi, geen Pinksterweekend vol zon en (hockey)plezier. We hopen je volgend jaar opnieuw, of voor het eerst, te verwelkomen.