Heren 1 Jun

MYRA Heren 1 ook volgend seizoen in de overgangsklasse

Bijna de gehele club heeft het gehoord en gevierd. Myra Heren 1 heeft zich weten te handhaven in de Overgangsklasse. En hoe! Met bloed, zweet en tranen. En daarbij met vele supporters langs de lijn die dit onder zinderend spannende omstandigheden moesten doorstaan.

We geven een terugblik. In het seizoen 2011-2012 werd Heren 1 onder leiding van Jeroen Buné kampioen in de 1e klasse. Helaas wisten zij promotie naar de Overgangsklasse niet af te dwingen. In het seizoen 2012-2013 haalden zij wederom de play-offs voor promotie naar de Overgangsklasse, hier was ook Alexander van Montfoort bij betrokken. Op een haar na weer niet gelukt. In het seizoen 2013-2014 werd oud International Karel Klaver aangetrokken als coach van Heren 1. Cecilia Rognoni, oud Argentijns international, bleef aan als assistent. Een droomcombinatie voor een club als Myra. En dat bleek wel; weer mochten de mannen, nu voor de derde keer, play-offs spelen. En dit maal wist Heren 1 wél te promoveren naar die felbegeerde Overgangsklasse. Voor het eerst in de clubhistorie van Myra een team in de Overgangsklasse, wat een prestatie! Maar nu volgde misschien wel de moeilijkste opgave: handhaven in het seizoen 2014-2015. En dat viel niet mee. Wedstrijden werden ongelukkig verloren (met 1 doelpunt verschil), het team moest wennen aan het spelen op watervelden, hadden zware tegenstanders tegenover zich. Cecilia Rognoni werd zwanger en moest daardoor na de winterstop haar taak neerleggen. Gelukkig werd Pim Prins bereid gevonden om de assistentenrol (gedeeltelijk) op te pakken. Uiteindelijk ontkwam Heren 1 aan directe degradatie. En ja hoor, daar gingen ze weer: play-offs (in dit geval zelfs play-outs). Dit maal moesten zij het opnemen tegen Zwart-Wit uit Breda. Absoluut niet de minste tegenstander.

Ondanks alle tegenslagen dit seizoen, kreeg Karel met hulp van Pim de mannen op het juiste moment weer scherp. Daar kwam zijn professionaliteit om de hoek kijken. Als geen ander weet Pim hoe je met spanning om moet gaan. Hoe krijg je de juiste balans in de spanning bij de groep? Niet te weinig, maar zeker niet te veel. De voorbereiding was geweldig. Op zondag 31 mei vertrok het team met de bus naar Breda. Eerst lunchen bij de schoonouders van Karel die vlakbij wonen. De eerste wedstrijd bij Zwart-Wit werd verloren met 5-2. Kansloos? Nee, zeker niet. Maar hoe nu verder naar de volgende wedstrijd? De training van donderdagavond werd vervangen door een rondvaart in de grachten van Amsterdam. Wat kun je beter doen dan dit te verzinnen? Fitter en beter word je niet van één training, alle neuzen dezelfde kant op krijgen en een eenheid vormen, dát was het doel.

Op 6 juni stond de tweede wedstrijd op het programma, dit maal thuis. De gezichten stonden gespannen, maar op de juiste manier: scherp, geconcentreerd en tot op het bot gemotiveerd. Met de rust stond de teller op 1-1, na de rust binnen 5 minuten op 1-3. Was het over? Zeker niet! Het team toonde juist een enorme veerkracht. Het werd 3-3 en zelfs 4-3. Een derde en beslissende in Breda was het gevolg. Alle neuzen stonden nog steeds dezelfde kant op, het team vormde een eenheid. En toen kwam zondag 7 juni, D-Day. Wederom met de bus naar Breda. Niet opgevouwen uit de auto komen. Niets werd aan het toeval overgelaten. En daar stond Heren 1 voor de opgave om in de zwaar bevochten Overgangsklasse te handhaven, in een vijandige omgeving. Het publiek ging tekeer. Myra kwam 0-1 voor. Het werd 1-1. Weer kwam Myra voor, 1-2. Weer 2-2. Het werd 2-3. Nog een minuut te spelen. De overwinning was nabij. Strafcorner tegen… en ja hoor, 3-3. Dan de verlenging in voor de Golden Goal. Nu kwam het er op aan. In de tweede verlenging werd de verlossende De Golden Goal werd door ons Heren 1 gemaakt. We noemen geen namen, want de overwinning is door het gehele team en staf afgedwongen, al weten wij natuurlijk wel wie hem maakte. Feest!  Heren 1 heeft laten zien dat het ook onder moeilijke omstandigheden een eenheid is met één doel: spelen in de top. En dat onder de bezielende begeleiding van Karel Klaver, die de mannen op het juiste moment scherp heeft weten te krijgen en zijn tactisch vermogen heeft gebruikt om deze tegenstander, Zwart-Wit, op de juiste manier te bestrijden.

Karel Klaver wordt volgend seizoen assistent-coach bij Hurley Heren 1 in de Hoofdklasse om zich verder te ontwikkelen. Wij zijn er van overtuigd dat we Karel op enig moment als hoofdcoach in de Hoofdklasse zullen tegenkomen. Wij zijn er als club trots op dat Karel twee jaar lang ons Heren 1 heeft begeleid, dat hij ons in de Overgangsklasse heeft gebracht en - nog sterker - ons in de Overgangsklasse heeft gehouden. Wij wensen Karel dan ook veel succes bij Hurley en in zijn verdere carrière.