Barbeheer Nov

Vrijwilligerswerk uitgelicht: de nobele taken van de barcommissie

Het gros van de sportverenigingen draait op vrijwilligers. Dat is ook bij MYRA het geval. Die vele vrijwilligers leiden het reilen en zeilen van de club belangeloos in goede banen. Wat zouden wij moeten zonder al deze vrijwilligers? Tijd om een van de belangrijkste afdelingen van de club uit te lichten in deze nieuwsbrief: de barcommissie.

Onder leiding van Edgar Louwers zorgt een grote groep barcoördinatoren en -medewerkers voor het natje en het droogje van onze leden en bezoekers. Doordeweeks én in het weekend. Tijdens trainingen, theetjes, feesten en toernooien. Daar komt natuurlijk een hoop bij kijken. Waar liggen volgens Edgar de uitdagingen voor het barteam? Edgar: "Dankzij de vrijwilligerswervingsactie van vorig seizoen hebben we weer een aantal enthousiastelingen gevonden dat het team is komen versterken. Toch blijf ik het credo ‘vele handen maken licht werk’ uitdragen en kunnen we altijd extra handen gebruiken. Het voordeel van werken met een grote groep mensen is namelijk dat we de werkzaamheden en bardiensten meer kunnen spreiden.”

In praktijk is het soms nog wel een beetje schipperen met de indelingen en aftasten wat het beste werkt voor iedereen. De één heeft meer beschikbaarheid dan de ander en daarmee moet een schema worden gemaakt. Het streven is wel om daarin een goede balans te vinden. "Tegenwoordig wordt ons complex steeds vaker gebruikt door bijvoorbeeld onze business club of voor hockeykampen voor de jeugd. Dat is uiteraard goed voor de club, maar het legt tegelijkertijd extra druk op het schema. Het is niet alleen in het weekend druk. Veel activiteiten vinden vaak doordeweeks plaats, dus komt de barbezetting en organisatie vaak op dezelfde schouders terecht.” Op de vraag of onze clubgenoten hier misschien wat in zouden kunnen betekenen, antwoordt Edgar: "Zeker! Huisvaders en -moeders, studenten en scholieren, gepensioneerden en geïnteresseerden, iedereen is van harte welkom om ons af en toe te komen helpen tijdens dergelijke evenementen.”

Het familiale karakter van de club wordt overigens voor een groot deel via de bar uitgedragen. MYRA is één van de weinige clubs in de omgeving die de bar nog in eigen beheer heeft. Een bewuste keuze volgens Edgar, want "dit versterkt het clubgevoel enorm. Een praatje maken met clubgenoten aan en achter de bar zorgt voor een stuk extra persoonlijk contact met elkaar dat je met een onbekende, betaalde kracht veel minder hebt. Dat moeten we koesteren.” Daarbij hoort ook het speciaalbier, inmiddels onlosmakelijk verbonden aan de club. Elk seizoen passeren verschillende bieren de wisseltap en ze zijn razend populair, ook bij mensen van buiten de club. Van Klein Duimpje Slobberbock tot Den Dorstige Tijger, niets is te gek om geproefd te worden door onze bierkenners.

Net zo belangrijk als de vrijwilligers zijn voor het draaiend houden van de club, is een beetje hulp van de leden zelf voor het behoud van deze vrijwilligers. Edgar: "Behandel het clubhuis net zoals je eigen huis: breng je glas naar de bar, gooi je lege flesje in de prullenbak, doof je peuk in de asbak en zet de banken terug na gebruik. Kleine moeite, groot effect.” En zo is dat!