Senioren Sep

Topsenioren: klaar voor de start

Het seizoen staat alweer voor de deur en hoewel de rest van MYRA zich zo zoetjes aan opmaakt voor de competitie, zijn de topteams al een tijdje bezig met hun trainingen voor de selecties. Hoog tijd om de coaches van onze prestatieteams eens aan de tand te voelen over hun voorbereidingen op het seizoen.

Dames 1 heeft in juni al een eerste schifting in de selectie gehad, waardoor er een wat kleinere groep overbleef voor de selecties in augustus. Daarbij is vooral ook gekeken naar een duurzame spelersgroep. Dus geen meiden van buitenaf die de ploeg maar voor een jaartje willen versterken, maar mensen met een MYRA-hart die er voor langere tijd vol voor willen gaan. De focus in de trainingen en oefenwedstrijden ligt vooral op het trainen van technische en tactische afspraken met het team en op individuele progressie. Want dat is, aldus coach Robert van der Toorn, onmisbaar voor progressie met het team. Op de vraag of ons Dames 1 klaar is voor de start van de competitie antwoordt hij: "Wat we tot nu toe hebben gezien is veelbelovend. Aankomende week staat in het teken van de puntjes op de i zetten. We willen zeker scherp aan de competitie starten!”

Ook Heren 1 - onder de bezielende leiding van oud-international Karel Klaver - is er klaar voor. Ze zijn met een grote groep van 25 man de selecties in gegaan en inmiddels is het team geselecteerd. Karel: "Doordat de groep zo divers is, hebben we in de voorbereiding wat ups en downs gezien tijdens de oefenwedstrijden. Nu de selectie compleet is kunnen we ons richten op een goede samenwerking. Wij hebben één duidelijk doel dat we willen bereiken.” De heren en hun begeleiders zijn erop gebrand om dit jaar die felbegeerde promotie in de wacht te slepen. Daar werken zij hard aan door drie keer in de week te trainen, waaronder twee keer met een looptrainer erbij. De staf is uitgebreid met een fysiotherapeut en ze krijgen op donderdag voor de training een gezamenlijke maaltijd voorgeschoteld van onze trouwe bardames.

Het naar de reserve overgangsklasse gepromoveerde Dames 2 is dit jaar vroeg begonnen. En bovendien met een grote groep meiden. Coach Hans Vlek vertelt: "Ik ben zo vroeg begonnen, omdat het mijn eerste jaar is dat ik deze groep begeleid. Ik wil spelers de gelegenheid geven om zichzelf te laten zien en door ruim op tijd te starten kan dat.” De keuzes die Hans onder de te selecteren meiden heeft gemaakt zijn vooral gericht op het niveau van de voor velen nog onbekende competitie die voor de deur staat. De voorbereiding van de meiden is tot nu toe voortvarend verlopen en Hans heeft er veel vertrouwen in. Ondanks dat moeten de meiden hard blijven werken: "We zijn er nog niet, dus we moeten elke week weer knokken voor de punten om ons te handhaven in deze klasse.”

Bij Dames 3 kwam de selectie iets langzamer op gang. De groep was een stuk kleiner dan voorgaande jaren, omdat een aantal oudgedienden was vertrokken. Daarbij was de ploeg afhankelijk van de afvallers van de selectie van Dames 2. Maar als derde team hoort dat er ook bij. Coach Stephan Kolleman verwacht dat het team in het begin nog wat aan elkaar moet wennen, maar zijn doelstelling - samen met manager Jaap Birjmohun - is: "Dat we er wederom een gezellig en leuk seizoen van maken met zijn allen en per wedstrijd kijken waar we staan.”

Voor Heren 2 en Heren 3 ligt het selectieverhaal iets anders. De technische commissie is nog altijd druk bezig om voor beide teams een trainer/coach regelen. Ondertussen neemt Niels Hagen de mannen van Heren 2 onder zijn hoede. Ook Jelle Rowold en Wilbert Hartman hebben zich tijdens de voorbereiding opgeworpen om trainingen te geven. Ook hier was de selectie vrij krap. Een aantal jongens deed selectie voor Heren 1 en een aantal vaste krachten besloot te stoppen. Niels: "Toch verwacht ik een positieve start van het seizoen. Er staat tenslotte een groep enthousiaste jongens met genoeg kwaliteiten om in de reserve overgangsklasse te presteren.” Heren 3 heeft Maarten Sier en een aantal jonge jongens uit de A erbij gekregen, dus ook met deze ploeg komt het aldus Niels dik in orde voor de competitie.

Al met al is er door alle spelers en coaches hard gewerkt om het seizoen met succes te laten starten. Volgende maand zullen wij een kijkje in de keuken nemen van de technische commissie van het breedtehockey, want ook zij hebben niet stil gezeten.