Barbeheer Apr

Piet´s Bierbericht: Prins Pils wordt Koning Speciaalbier

Ondanks dat 2013 geen lente heeft gehad hadden en hebben we Lentebock op tap. De twee fusten Springtij van Texels waren zo op, en ook Jopen Lentebier was op voordat de natuur in de gaten had dat het lente is. Komend weekend hebben we nog Brand Lentebock omdat het nu echt lente lijkt te worden.

Maar reeds eerder aangekondigd gaan we bij Myra het afscheid van Prins Pils opluisteren met een aantal Koninklijke Speciaalbieren. We zijn begonnen met Palm Royale, dat klinkt koninklijk, maar dat is het eigenlijk niet. Palm Royale is geïntroduceerd ter ere van brouwer Alfred van Roy en het is dus Roy ale. Maar wat mij betreft houden we het op een Koninklijk bier van het type strong ale. Het is niet moeilijk om de naam Palm en de duidelijk aanwezige bananensmaak in verband te brengen met de voorkeur van Willem Alexander voor tropische oorden. Met 7,5% alcohol staat het garant voor een even grote kater als onze prins aan zijn avontuur in Mozambique heeft overgehouden.

Het is niet moeilijk om het "bolleke de Koninck”, genaamd naar het fraaie glas, in verband te brengen met onze aanstaande koning. Maar het bekende bier van de Koninck heeft hetzelfde nadeel als het amber bier van Palm, het lijkt teveel op pils. Zo leert Willem Alexander het nooit af. Onze volslanke prins wil met zijn aanstaande promotie liever in verband gebracht worden met Antwerpen, waar vorig jaar nog een beeld van zijn voorvader Willem van Oranje werd onthuld. De Koninck Triple D'Anvers is een heerlijk bier met een meesterlijk samenspel van caramelmouten. Het is zeer doordrinkbaar, maar pas op want het bevat 8% alcohol.

De apotheose is de Czaar Peter van brouwerij SNAB. Na twee glazen van dit overheerlijke 8,5% sterke "Russian imperial stout” vergeet Alex dat hij ooit prins is geweest en vergeten de leden van de Amstelveense Oranjevereniging dat er een feestje door de neus is geboord dit jaar. En na drie glazen hebben deze leden genoeg moed ingedronken om te starten met nadenken over de eerste Koningendag in 2014.

Russian Imperial Stout werd oorspronkelijk gebrouwen in Engeland tijdens de 18de eeuw. Omdat het transport naar Rusland over vriezende zeeën plaatsvond werd een bier met hoog alcohol percentage gebrouwen. De oorsprong van deze Russian Imperial Stout bevindt zich eigenlijk in Zaandam. Hiervoor moeten we wel terug naar het jaar 1697. Het is namelijk in dit jaar dat Czaar Peter I in Zaandam woont en werkt als scheepstimmerman. Om de Russisch-Nederlandse relatie te benadrukken hebben ze het Czaar Peter bier verrijkt met Zaanse cacao. De relatie met de Willem Alexander is evident, Czaar Peter was een rechtstreekse voorvader van hem. We hebben al eerder bier gehad van SNAB dat staat voor Stichting Noordhollandse Alternatieve Bierbrouwers.