Senioren Maa

Piet´s Bierbericht: Maud

Nee, "Maud” is niet de naam van een nieuw bier dat bij Myra zijn primeur beleeft. Het is de naam van het aanstaand Myra Funkey Benji lid dat op 15 maart geboren is. En daar zijn Pea en ik als grootouders net zo trots op als haar ouders Sanne Kooij en Vincent Emmelot (en Mimi vast ook). Ik kan het toch niet laten deze blijde boodschap hier even te melden.

Natuurlijk moet ik in "Piet's bierbericht” bij alles wat ik schrijf de link naar bier leggen. Ik zou nu kunnen aankondigen dat we het Ierse bier Guinness op tap gaan krijgen omdat Maud een Ierse naam is, maar dat doe ik niet. Guinness tappen is een vak apart, dat wil ik een hockeyteam dat bardienst heeft niet aandoen en bovendien vinden niet veel Nederlanders het lekker. Ik vind het zelf ook pas na vier pints een redelijk alternatief voor frisdrank. Maud is een Nederlandse meid, het lijkt er op dat ze blond gaat worden, dus een blond bier is nu ook heel toepasselijk. En dat zijn de lentebocken over het algemeen, en daarmee is het bruggetje gemaakt, dus zoals in het vorige Piet´s Bierbericht aangekondigd ga ik nu melden welke lentebocken we op tap gaan krijgen.

Het goede nieuws daarbij is dat we de toppers van vorig jaar: Texels Springtij, Jopen Lentebier en Brand Lentebock weer op tap krijgen. Het slechte nieuws is dat we dit jaar geen primeur hebben. Tijdens het Noord-Hollands bierfestival hebben we "Spring+Tijm” van brouwerij de 7 Deugden geproefd en goed genoeg bevonden, maar de brouwerij blijkt nog niet in staat om genoeg fusten te leveren. En aangezien we dit jaar de lente lijken over te slaan moeten we hier ook biertechnisch minder aandacht aan schenken vind ik.

Momenteel hebben we Texels Sprintij op tap en het is dit jaar nog lekkerder dan vorig jaar. Het is een fris, fruitig en bloemig bier met een zachte bitterheid. Het is ongefilterd en bevat 7,5 procent alcohol. Het drinkt erg makkelijk weg, voor zo'n zwaar bier, en dat helpt ons wel door deze winterse lente heen. Als dit op is volgt op die tap Jopen Lentebier. Dit bier van 7% alcohol bevat veel koriander en smaakt ook fruitig.

Op de andere tap zal komend weekend het laatste restje Klavervier Poorter plaats maken voor Brand Lentebock, al vele jaren bij Myra op tap. Brand Lentebock is gebrouwen met een bijzondere blend van gebrande moutsoorten en vergist met een bovengist. Lentebock dankt zijn frisse smaak aan de Saazer hop, gecombineerd met de fruitige smaken van de gist. Het alcohol percentage is 6,5%.

In het volgend Piet´s bierbericht zal ik bekend te maken welke monarchistische bieren "Prins Pils” eind april zullen begeleiden naar "Koning Speciaalbier”. Waarbij ik nu al kan verklappen dat één van die bieren met 8,5% zo sterk is dat ook de leden van de Amstelveense Oranjevereniging bij Myra het gemis aan Oranje´s in Amstelveen kunnen wegdrinken.