Benjamins Maa

Funkey Benji’s part two

Wie kan het zich nog herinneren van vorig jaar? The Funkey Benji’s! Ik zal jullie geheugen nog even opfrissen. The Funkey Benji’s is een vervolg op het Benjamins-programma dat een paar jaar geleden vanuit de club is opgezet in samenwerking met de KNHB. Kinderen vanaf 4 jaar kunnen op een speelse wijze kennis maken met het hockeyspel aan de hand van een ‘FunKey -les’. Door middel van leuke en grappige spelletjes raken de kinderen gewend aan het hockeyveld en leren ze hoe ze moeten hockeyen, en wat de regels zijn. Deze categorie binnen het hockey groeit enorm hard! Hoe gaat het logistiek gezien in z’n werk op Myra? En hoe bereidt het FunKey-team de Benji’s voor als ze gaan overstappen naar F’jeshockey?

Plezier voorop

Categorieleider Suzanna Böhre vindt het zeer positief om te horen dat de groep Funkey Benji’s zo hard groeit. De reden volgens haar is omdat hockey "hot” is en de organisatie vanuit HV Myra goed loopt en staat. Het beleid is zodanig uitgezet dat het duidelijk is voor iedereen, wat ouders en kinderen als zeer prettig ervaren! "Dat is volledig te merken aan de sfeer,” zegt Suzanna. "Bij ons staat plezier nog steeds boven aan en proberen wij alle kinderen toch op ieders leeftijd uit te dagen naar capaciteit. Ook door regelmatig activiteiten te organiseren wordt het nooit ‘saai’.”

Pietenochtenden, Knotswedstrijden, Benjamins en F-toernooi zijn (zaterdag 22 juni 2013) zijn een paar van de vele activiteiten. En om het logistiek gezien nog beter te regelen organiseert de Jeugd Evenementen Commissie ook nog leuke activiteiten om de Categorieleiders op deze manier ook daarin te ondersteunen.

Maar hoe worden de Benjamins zo goed mogelijk voorbereid op de F-categorie? Momenteel hebben ze een groep van 160 kids (meer dan vorig jaar) in de leeftijd van 4-7 jaar, waarvan 75 jongens en 85 meisjes. Een gezonde verhouding volgens Suzanna.

Opbouw Benjaminscategorie

Benjamin

01-10-2005 - 30-09-2006

Mini Benjamin

01-10-2006 - 30-09-2007

Funkey

4 jaar - < 30-09-2007

De Funkey Benji's worden spelenderwijs klaargestoomd voor de Mini Benjamins, met de allereerste beginselen van het hockey op zeer speelse wijze.

In de Mini Benjamins gaat het alweer een stapje verder en worden de oefeningen aangepast naar niveau en leeftijd, en dus zijn ze ook wat moeilijker. Ook hier is speelsheid nog erg belangrijk. Tenslotte gaat het om hele jonge kinderen. En dan kom je bij de Benjamins. Tja, dan ben je al "groot". De oefeningen zijn nog ietsjes moeilijker en ingewikkelder. Klaar stomenvoor het echte werk: de F-jes!

Samenwerking: wedstrijdjes
Vanaf dit seizoen is Myra een test gestart van zes oefenwedstrijden in samenwerking met Reigers, Qui Vive, Kikkers, Bennebroek, Hisalis en Voorhout. Kinderen van deze leeftijd moeten zeker uitgedaagd worden en willen na (meestal) 2 jaar oefenen en trainen ook graag wedstrijdjes spelen. Vaak ook geïnspireerd door oudere broertjes of zusjes die ook hockeyen op Myra.

Deze oefenperiode is niet alleen voor de kinderen. Ook om de ouders klaar te stomen voor het moment dat hun kinderen naar de F-jes gaan. Wat wordt er precies verwacht van de ouders en welke taken moeten er worden verdeeld binnen een team? Op deze manier is de overgang voor volgend seizoen hopelijk een "appeltje-eitje".

Ouderavond
Om de ouders op de hoogte te houden van deze ontwikkelingen binnen de jeugd worden er ouderavonden georganiseerd, waarbij er belangrijke punten worden besproken. Twee weken geleden was er wederom een ouderavond. Volgens Suzanna liggen er nog wat verbeterpuntjes. Een overzicht van de avond:

* Voorstellen
- Ouders per team bij elkaar gezet.
- Gegevens vanuit LISA controleren. Meteen mooie interactie ouders onderling.

*Oefenwedstrijden
- Aantal teams.
- Spelregels uitgedeeld op papier.
- Verwachting van de ouders (vrijwilligerstaken op en rond het team en veld) meteen per team een teambegeleider aangesteld als contact persoon tussen Myra (Suzanna) en het team.

* Woensdagtraining voor de oudste Benjamins
- Myra stelt veldruimte en materiaal ter beschikking. Veld 3 15.30 - 16.30 uur.
- Puur vrijwillig geen must!
- GEEN jeugdtrainers of anderen van Myra.
- Ouders moeten het zelf opzetten en organiseren. Geen kiss and drive.
- Uiteraard houden wij (Myra) wel de veiligheid in de gaten.

"Al met al een zeer positieve avond,” aldus Suzanna.

Liefde voor de club
Gezien aan de aantallen tijdens de ouderavond merkt Myra enorme betrokkenheid van de ouders. Hiermee wordt er clubgevoel gecreëerd, en wellicht wordt dan de drempel voor vrijwilligerswerk lager. Ook het overstappen van jeugd naar een andere club wordt kleiner als de club de ouders een liefdevol gevoel kan geven.

Hockeyclub Myra zal dit traject blijven stimuleren. Het is belangrijk dat de kinderen op een leuke manier kunnen kennismaken met sport, in dit geval hockey. Het is ook heel goed voor de toekomst van Myra. Wetende dat de club voor de komende paar jaar in ieder geval zal worden overgedragen van generatie op generatie.

Zaterdag 22 juni is het Benjamins - & F toernooi, dus schrijf je in voor dit mega gave spektakel! We zijn nog hard op zoek naar sponsoren om de kosten voor dit evenement te drukken en om mooi materialen te kunnen aanschaffen voor de jongste jeugd, dus meld je aan!