Barbeheer Maa

Piet´s Bierbericht: “Lente”

We hebben bij Myra bijna nooit een winterbier op tap, omdat ze te sterk zijn, maar vooral omdat er tijdens de winterstop niemand in het clubhuis is om het op te drinken. Dus we gaan doorgaans over van de herfstbocken naar de lentebocken. Nu de lentebocken bijna uitgeleverd kunnen worden is de winter opeens op zijn retour. Een licht witte omgeving en snel dalende temperaturen konden op de eerste competitiezondag niet verhinderen dat er gespeeld werd, maar het scheelde niet veel. Mijn naamgenoot heeft het zelfs over "Siberische lucht”.

Maar dit is niet "Piet's weerbericht” dus laat ik het maar weer over bier hebben. Momenteel hebben we twee bieren op tap die al enige tijd op de reservebank gerijpt zijn.

Ramses "Den dorstige tijger” ( 6,7% alcohol) Den Dorstige Tijger is een India Pale Ale. Een IPA is traditioneel sterk gehopt. Het gebruik van hop als conserveringsmiddel, om een lange boottocht te kunnen doorstaan, is een oude Nederlandse truc. In Nederland heette dit type bier toen "Scheepsliedenbier”. Dit gebruik is met goed resultaat overgenomen door de Engelse brouwers. Aangenaam zacht, zuiver en zeer evenwichtig.

Drieëntwintig jaar geleden is het eerste Ramses Bier gebrouwen in Oregon (westkust VS). De Amerikaanse brouwroots leiden tot het gebruik van veel verse, bloemige hop. Dit geeft de bieren hun Amerikaanse, frisse en hoppige karakter. In 2007 is Ramses Bier als gastbrouwer gaan brouwen bij de 3Horne.

Klavervier Poorter (7% alcohol)

Poorter is een fusion bier, ergens tussen een Belgische Dubbel en een Engelse Porter in. Een mooie balans van tonen waaronder chocolade, cacao en caramel is hier ontstaan. Verrassend dat een donker bier zo fris kan smaken. De Poorter bestond in de Lage Landen al ruim vier eeuwen vóór de Engelsen met hun Porter kwamen. Het verhaal is dus vergelijkbaar met dat van de IPA, het werd ook op schepen meegenomen vanwege de houdbaarheid, en de Engelsen hebben het recept ook geleend.

24 februari zijn Biercommissie leden Ed van Batum en ik naar het Noorhollands bierfestival in Alkmaar geweest om de lentebieren te proeven. We hebben een voorlopige selectie gemaakt en de komende week moet blijken welke leverbaar zijn. Daarover meer in een volgend "Piet's bierbericht”. In latere berichten zal ik ook meer vertellen over de bieren die we rond de troonswisseling op tap willen hebben. We willen het afscheid van "Prins Pils” aangrijpen om hem te introduceren als "Koning Speciaalbier”. Dus we willen een aantal Koninklijke bieren selecteren. En dan heb ik het niet over een bolleke de Koninck.