Heren 03 - Xenios H2-O: 5 - 1

Gespeeld op: 17-9-2023

Myra H3 – Xenios H2: Nieuw elan van WesselitoODZ: je kan de hockeyer uit het woonwagenkamp halen…

Jaha beste lezer, uw ogen bedriegen u niet! Waar al wekenlang de geruchten over de Myraanse velden gonzen blijkt nu boter bij de vis te zijn gedaan; uw (ongetwijfeld favoriete) scribent is terug. Vervolgens volgt in het kielzog een volledig Heren 3, maar slechts een kniesoor besteedt daar energie aan. Ziet u, na uitvoerig beraad tussen spelers, coaches, ingrepen van uit de commissie tophockey, eindeloze polletjes en een aantal op- en toezeggingen in benevelde staat, zijn de vedettes en talenten van Heren 2, 4, 7, Amsterdam, Amstelveen, Qui Vive en Real Madrid samengebracht om niet alleen het knapste, maar ook het frivoolst hockeyende team van Myra te vormen.

Toegegeven, het gaat dit jaar allemaal een poultje lager dan het voorgaande hockeyseizoen gebeuren, hoewel de gemiddelde leeftijd ook angstig dicht in de buurt van de 50 begint te komen. Om die aftakeling te compenseren staan we – niet geheel ontoevallig in een perfecte parallel met politiek Den Haag – onder nieuw leiderschap! Met integraal gebrek aan actieve herinneringen wie de vorige ookalweer was, mag dit jaar Wessel zich melden op aanvoerdersavonden de band dragen. Laten we afspreken dat de rest van de nieuwelingen gaandeweg in deze (semi)wekelijkse uitlaatklep voorbij gaan komen, om geen enkele andere reden dat uw scribent geen zin heeft om zich overdreven veel in te spannen en hele lijstjes uit te tikken.

Goed, hockey dan. Waar een eerste wedstrijd zonder verslaglegging is gebleven, maar wel 3 punten heeft opgeleverd, stond afgelopen zondag Xenios op het programma. Hockey.nl bleek geen woord te hebben gelogen met een artikel dat de oorsprong van het woonwagenpark beschreef; ook afgelopen zondag is het niet 70 minuten lang gezellig gebleven. Waar het eerste kwart een stortvloed aan kansen en druk vanuit Xenios niet werd omgezet in doelpunten, blijk nagenoeg het eerste balcontact van Aad in deze competitie genoeg om 1-0 op de borden te zetten. Nog veel verder tegen de verhoudingen in was het E die zijn eerste van de dag maakte aan het begin van het tweede kwart. Louter kansen overleven bleef het devies, met voorop Koert GB. Met een invalbeurt en basisplaats lijkt de beste man duidelijk te hebben gemaakt dat kiezen voor Heren 2 niet het einde van de besluitvorming hoeft te zijn. Een verdediging die strakker stond dan het korset van een walnoot en langzaamaan de nodige aanvallende plaagstootjes vanuit Myra maakte een uitstekende eerste helft. “Zijn er dan geen onvertogen woorden?”, hoor ik u vragen. Nouja, Boy laat zien we nog niet helemaal van Frank de Boertjes zijn verlost. Gelukkig is het hele team voorlopig verlost van Boys meniscus. Niet gehinderd door doelbewust handelen maakt Jesse dan op slag van rust nog de 3-1, waarna de verwarring compleet is.

In de tweede helft lijkt de spanning er wel vanaf, maar chaotisch is het des te meer. Xenios begint stelselmatig minder te hockeyen en meer te judoën. Ook verbaal komt niet iedereen er ongeschonden vanaf. Niet in de laatste plaats uw scribent, die zich nog steeds achter de oren krabt over waar het label ‘onaardig’ toch vandaan kan zijn gekomen. In een herhaling van zetten is het Xenios die de eerste en beste kansen krijgt, maar nadat Thijs voor het eerst dit kalenderjaar uberhaupt op het veld staat, en Eduard een geniale aanname weet om te zetten tot voorzet, valt dan niet alleen de 4 maar zelfs nog de 5-1 door respectievelijk Eric en Eric. De laatste minuten van de wedstrijd worden op conditie uitgespeeld door de spelers die nog niet door hun hoeven waren gezakt, waaruit maar weer blijkt dat de kwaliteit van de bank bepaalt wie het kampioenschap pakt.

Dan blijft slechts over een blik op de ranglijsten. Jazeker; meervoud, want een drietal blikken leert ons niet alleen dat H3 ongeslagen en fier aan kop gaat, we leren ook dat het Derde ondertussen meer punten heeft dan H1 en H2 bij elkaar. Het is uw scribent meermaals verteld dat dat ‘eigenlijk helemaal niet uitmaakt’, maar het lijkt nog even te duren voor die boodschap helemaal binnen komt.

Tot volgende week!

Andere verslagen