Algemeen Sep

Piet's Bierbericht september

Eindelijk weer een nieuw Piet’s bierbericht, er zijn een hoop nieuwtjes op (speciaal)biergebied bij Myra te melden. De verbouwing van de bar heeft o.a. geresulteerd in een hoek voor speciaalbier genieters rondom de nieuwe speciaalbiertaps. Deze taps en "hangplek” zijn onlangs door de verenigingsmanager overgedragen aan het Myra Biergenotschap. Daarmee heeft Myra nu drie speciaalbiertaps en hoewel het aantal cafés met een substantieel aantal speciaalbieren op tap explosief is gestegen blijven de hockeyverenigingen daarbij achter. Heel mooi dat we aan het begin van het seizoen al ergens kampioen in zijn!

Iedere laatste vrijdag van de maand komt het biergenotschap bij elkaar om zich te beraden over de bierselectie voor de komende maand. Het Genotschap bestaat momenteel nog uit heren van middelbare leeftijd en dat is geen representatieve doorsnee van de Nederlandse speciaalbierliefhebbers. Je ziet tenslotte steeds meer vrouwen en jongeren op festivals. Het biergenotschap nodigt die categorieën dan ook van harte uit om eens een keer langs te komen op de Biergenotschapsavonden om het Genotschap te verfrissen. Je kunt ook een potje darten, dus wie weet komt het tot een dartcompetitie. Darten en bier gaan tenslotte uitstekend samen.

We zijn deze week begonnen met een nieuw bier van een lokale brouwer. Ik heb in het nazomerzonnetje genoten van de KEK bieren op het terras van hun nieuwe proeflokaal bij de IJsclub van Ouderkerk a/d Amstel. In overleg met het Genotschap hebben we besloten om KEK extra hop op tap te hebben tijdens de onbeperkt mosselenavond van 23 september. Dit is een fris bitter bier met 5,4% alcohol en de gebruikte Cascade hop zorgt voor een geur van citrusvruchten en dat smaakt heerlijk bij mosselen. Als je wat sterkers wilt die avond kan je het Belgische Ciney Blond proberen, dat met 7% ook uitstekend harmonieert met mosselen.

Om alvast in de stemming te komen voor het bockbierseizoen hebben we de hand gelegd op een fust Texels Bock van 2015. Texels Bock scoort als sinds 2009 hoog in de verkiezingen van het beste bockbier en speciaalbieren worden, net zoals goede wijnen, steeds beter van smaak als je ze bewaart. En ook bockbieren doen het goed met mosselen.

Tenslotte kan ik melden dat tijdens de Biergenotschapsavond van 30 september brouwerij KEK hun Peer Ale komt presenteren. Als het Genotschap hiermee instemt dan willen we deze binnenkort op tap hebben.